EMIGRANTTRAFIKKEN TIL USA MED HANDELSHUSET KØHLER SINE SKIP


Omtrent 10 år etter at Restauration tok med seg emigranter over til USA, startet handelshuset Køhler i Hillevåg sin trafikk over til USA. Det var Johan Adam Køhler som startet opp med en slik transport. Skipene som J.A. Køhler brukte var «Norden» og «Den norske klippe» i tillegg til «Hebe».

Briggen «Norden» forlot Stavanger 15. mai 1836 med 110 emigranter samt en besetning på 12 menn»Norden» var på ca. 229 registertonn, og overfarten ble svært stormfull og strabasiøs.

I følge loggboken til skipper Tønnes Wilhelmsen på «Norden», døde en mann, en pike samt 3 små barn under overfarten.

Fjorten dager etter at «Norden» satte kurs for USA, fulgte  «Den Norske Klippe». Denne båten var halvparten så stor som «Norden». Denne båten hadde 57 personer under dekk. Skipper på «Den Norske Klippe» het Peder ROlfsen, og han hadde et mannskap på 7 personer med seg. «Den Norske Klippe» nådde New York den13. august, og da var samtlige personer som gikk om bord i Stavanger, selv i stand til å sette sine føtter på amerikansk jord.

De første årene hadde handelshuset Køhler monopol på Atlanterhavsfarten, men etter hvert fikk de konkurranse fra de lokale rederimiljøene.

I år 1851 bygde Køhler barken «Hebe» på sitt eget verft i Hillevåg. Denne hadde flest turer til USA med emigranter. På returen skulle skipene til Køhler ta med seg returlast, men det var ikke alltid så enkelt.

Skipperen på «Hebe» het Tønnes Olsen. Han var skipper på de fleste turene som «Hebe» hadde til USA. Han fikk kallenavnet «Hebe-Olsen». «Hebe» var en skarpseiler, og overfarten ble redusert med flere dager. «Hebe» tok 3-4 uker på en slik tur.

Firmaet J.A. Køhler kjøpte fullriggeren «Protector» i samarbeid med handelshuset «Plough &  Sundt» på Skagen. I  tillegg til USA turer, hadde dette skipet oppdrag til Quebec og Montreal. Skipet hadde med seg opptil 268 passasjerer.

Emigranttrafikken ebbet ut i 1870-årene. I 1860 årene var dette god trafikk for handelshuset Køhler. Prisen på en slik overfart var 12 speciedaler for voksne samt 8 speciedaler for barn mellom 1 og 14 år. I tillegg måtte passasjerene betale 1 speciedaler i landgangsavgift.

Kosten om bord måtte passasjerene selv sørge for. Mannskapet hadde spikret  køyer i lasterommet. Firmaet J.A. Køhler holdt også vann og brensel til turen. Dette var ingen form for cruise. Hver køy var beregnet for 3 personer.

Mellomdekket  var fylt opp av kasser, kister, duker og tønner så passasjen var smal. Sengetøyet bestod av et knippe med halm, åkklær og et par hodeputer. Provianten bestod av øl og sur melk på tønner. I tillegg hadde hver familie brakt med seg store mengder med flatbrød.

En slik overfart må ha ført med seg at mange av de reisende fikk store psykiske problemer med å leve så tett på hverandre.

Powered by WordPress | Designed by: suv | Thanks to toyota suv, infiniti suv and lexus suv
Rogaland Historielag